Verder na het ongeval:
Contact met de pers

Contact met de pers

Beslissen of je met de pers wil praten is een persoonlijke keuze. Maak voor jezelf uit of je je verhaal wil delen en in welk medium (krant, magazine, radio, tv). Het medialandschap is namelijk heel divers. Op voorhand hierover nadenken, zorgt ervoor dat je je niet onder druk laat zetten door een journalist op een onverwacht moment. De informatie op deze pagina helpt je bij het maken van je keuze.

Voor- en nadelen

Naar buiten komen met het leed dat je overkomen is, kan helpen in het verwerkingsproces en werkt bovendien sensibiliserend voor anderen. Je krijgt op die manier ook maatschappelijke erkenning voor je verdriet en zorgen. Toch ervaren verkeersslachtoffers contact met de media soms als negatief. Mogelijk verschijnt je verhaal niet helemaal zoals je verwacht had. Woorden die neergeschreven staan kunnen soms harder overkomen dan bedoeld. Of je schrikt wanneer je merkt dat privézaken plots publiek zijn, de impact hier op voorhand van inschatten is moeilijk. 

Je voorbereiden op een interview

Als je alle voor- en nadelen in overweging hebt genomen en beslist om je verhaal te delen, zijn er een aantal zaken die je kan doen om je voor te bereiden op het interview. Lees zeker de tips hieronder:

  • Bevraag de journalist voldoende over de opzet en aanleiding van het artikel. Bespreek ook op voorhand waarover je wel en vooral ook niet wil praten. Vraag indien nodig bedenktijd.
  • Informeer of de journalist een foto bij het artikel wil. Als jij dat niet wil, kan je het best meteen het interview al weigeren.
  • Denk na over waar je het interview wil laten plaatsvinden. Je kan vragen om tot bij jou thuis te komen maar ook om af te spreken op een neutrale plaats. 
  • Noteer alle contactgegevens.
  • Hou er rekening mee dat een interview veel tijd in beslag kan nemen. Soms wil de fotograaf nog foto's nemen op bijvoorbeeld de plaats van het ongeval. Ga er dus enkel op in als je voldoende tijd hebt.
  • Laat de journalist uitdrukkelijk, en het liefst via e-mail, weten dat je het artikel wil nalezen voor publicatie. Alleen zo heb je nog het recht om zaken te laten aanpassen. Hou er rekening mee dat dat bij een interview op radio of tv niet mogelijk is. 
  • Weet dat je niet alle vragen van de journalist hoeft te beantwoorden. Herhaal gerust zaken waar jij zelf de nadruk op wil leggen en probeer niet te veel tegelijk te zeggen. Je mag een journalist ook tegenspreken, probeer nooit in te gaan op insinuaties.
  • Vraag na wanneer de publicatie of uitzending is. Hou er rekening mee dat de kans bestaat dat je interview toch niet uitgezonden of gepubliceerd wordt. Neem dat nooit persoonlijk.
Mediatraining

Mediatraining

Heb je het gevoel dat je het medialandschap nog niet zo goed kent of wil je weten waarom journalisten doen wat ze doen? Ken je je rechten voor, tijdens en na een interview nog niet? Bij Rondpunt kan je een interactieve mediatraining vol tips uit het werkveld volgen! Meer info

Je verhaal delen?

Niet tevreden, wat nu?

Gaf je onlangs een interview maar geeft de publicatie niet helemaal weer hoe je je verwoordde? Of heb je een klacht over de werkwijze van één of meerdere journalisten? Dan kan je terecht bij de Raad voor de Journalistiek, een onafhankelijke instelling opgericht ter zelfregulering van de journalistiek in Vlaanderen. Ze schreven de Journalistieke Code als leidraad voor de praktijk en behandelen klachten. Zowel burgers als organisaties kunnen een klacht indienen zolang er een persoonlijk belang is en de klacht ingediend wordt binnen twee maanden na publicatie. Een klacht indienen is gratis en kan anoniem. Een klachtenbehandeling via de Raad voor de Journalistiek kan op twee manieren, via de ombudsdienst of via een klachtenprocedure.

Via de ombudsdienst

Bij een klacht via de ombudsdienst zal de ombudsman eerst proberen bemiddelen met het oog op een minnelijke regeling. Deze bemiddeling resulteert nooit in een geld -of schadevergoeding. De bemiddeling kan bijvoorbeeld bestaan uit een gesprek met de journalist, een foto die offline wordt gehaald of bijvoorbeeld het anonimiseren van persoonsgegevens.

Via een klachtprocedure

Als de bemiddeling niet lukt, dan start een klachtprocedure. Via een hoorzitting worden de verschillende standpunten naast elkaar gelegd. Hierna volgt een uistpraak door de Raad voor de Journalistiek. Deze uitspraak is moreel van aard, dat wil zeggen dat er geen sancties of schadevergoedingen afgedwongen kunnen worden. Wel wordt de fout gepubliceerd op de website van de Raad en in het betrokken medium. Er worden excuses aangeboden.

Code van de Raad voor de Journalistiek

Elk jaar reikt Rondpunt de Journalistenaward uit aan de meest respectvolle journalist van het voorbije jaar! Deel dus zeker je ervaringen, zowel positief als negatief, met ons via marlies.sandra@rondpunt.be! Wie weet verrassen we dan jouw 'liefste journalist' met bloemen op de redactie!

Delen

      Welkom! Onze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren (en kan je dus helaas niet weigeren). Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden en om je gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze privacy- en cookieverklaring voor meer informatie.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.