Rondpunt in beweging
Als organisatie is het belangrijk regelmatig een blik te werpen op toekomstige uitdagingen en te herbronnen. De covidperiode dwong vele organisaties om hun werking te herdenken. Dit was voor Rondpunt niet anders. We maakten tijd voor een grondige strategische oefening om de inhoudelijke en organisatorische werking te (her)bekijken. Terugblikken op tien jaar Rondpunt, maar vooral vooruitkijken.
Naast de werking van ons project Getuigen onderweg, blijft het ijveren voor een goede opvang voor betrokkenen bij een verkeersongeval de belangrijkste opdracht van Rondpunt. Het welzijn van zwaargewonde en jonge verkeersslachtoffers krijgt onze bijzondere aandacht vanwege het complexe traject en de kwetsbaarheid van deze groep. We kunnen deze opdracht realiseren dankzij een subsidiebijdrage van de Vlaamse overheid.
Ondersteuning van professionals
In alles wat we doen, is het voorkomen dat verkeerslachtoffers opnieuw slachtoffer worden een grote drijfveer. Om hernieuwd slachtofferschap te vermijden, hebben verkeersslachtoffers nood aan duidelijke en laagdrempelige informatie in hun traject. En dit kunnen we niet alleen. Een goede opvang is pas mogelijk wanneer iedere professional die met een verkeersslachtoffer in aanraking komt zich bewust is van het complexe traject waar een verkeersslachtoffer zich in bevindt. Als professional ben jij slechts een schakel in het grotere geheel. Een goede samenwerking tussen verschillende diensten is essentieel.
Net daarom wil Rondpunt in de toekomst nog meer inzetten op een kwalitatieve ondersteuning van professionals die in aanraking komen met zwaargewonde en jonge verkeersslachtoffers. We breiden ons vormingsaanbod en professionele tools uit en stemmen dit af op de noden van verkeersslachtoffers en jouw noden als professional. Door een open dialoog met professionals en verkeersslachtoffers ontwikkelen we onze vormingen en tools.
Ondersteuning van verkeersslachtoffers
Voor verkeersslachtoffers behouden we een duidelijk en laagdrempelig aanbod van algemene informatie. Rondpunt beschikt over een contactpunt voor hulpvragen (telefonisch en per e-mail). We bieden een luisterend oor en verwijzen verkeersslachtoffers door naar de meest passende hulp. De verscheidenheid aan hulpvragen helpen ons om bij het ondersteunen van professionals te vertrekken vanuit (recente) ervaringen van verkeersslachtoffers. Informatie verstrekken die verkeersslachtoffers de weg laten vinden in het kluwen van hun traject, blijft – naast het ondersteunen van professionals - een belangrijke pijler van onze werking.
In dialoog
Om onze missie uit te dragen en te verwezenlijken blijven we in beweging, maar we kunnen dit niet alleen. We hebben jou als professional hard nodig om samen met ons een goede opvang voor verkeersslachtoffers te realiseren. Komend werkjaar gaan we in dialoog met verschillende professionals om van daaruit ons aanbod en producten verder vorm te geven. Contacteer ons gerust als je denkt dat we iets voor elkaar kunnen betekenen. We kijken er naar uit om jullie terug in ‘real-life’ te ontmoeten.
Het Rondpunt-team