Stel een noodcontact in op je telefoon en download de 112 BE app
We hopen dat het je nooit overkomt, maar als je bij een verkeersongeval betrokken raakt dan is het belangrijk dat je de hulpdiensten snel kunt bereiken. En als je daartoe zelf niet in staat bent, is het van belang dat de hulpdiensten je naasten zo snel mogelijk op de hoogte kan brengen. Stel daarom een noodcontact in op je telefoon en installeer de 112 BE app. Zo help je de hulpdiensten.
Hoe stel ik mijn noodcontact in?
Het instellen van je noodcontact(en) is helaas niet voor iedere telefoon hetzelfde. Oudere toestellen werken anders dan de nieuwere smartphones en zelfs daar zijn er verschillende besturingssystemen (Android, iOS, etc.) en manieren om een noodcontact toe te voegen.
Om een noodcontact in te stellen, ga je eerst zelf moeten opzoeken wat voor toestel en welk besturingssysteem je gebruikt. Daarna kan je onderstaand een keuze maken.
De volgende tips gelden voor alle toestellen.
- Sla het telefoonnummer altijd op inclusief landcode (+32 voor België). Zo kunnen hulpdiensten je noodcontact ook vanuit het buitenland bereiken.
- Sla altijd meerdere noodcontacten op. Zo kunnen hulpdiensten sneller iemand bereiken.
- Noodcontacten staan internationaal gekend als ICE-contacten of ICE-nummers. ICE is de afkorting van In Case of Emergency.
Ik heb een smartphone
Als je een smartphone hebt dan is de kans groot dat je toestel vergrendeld is. Toch kan je ervoor zorgen dat hulpdiensten toegang hebben tot je noodcontacten. De meeste smartphones bieden zelf een optie om je noodcontacten in te stellen via je vergrendelscherm, je contactenlijst of medische instellingen. Daarnaast zijn er verschillende apps die je kan gebruiken om je noodcontacten en medische gegevens toe te voegen aan je vergrendelscherm.
Ga na welk besturingssysteem je smartphone gebruikt en klik onderstaand verder voor de instellingen.
Ik heb geen smartphone, maar wel een ouder toestel
Oudere toestellen zijn meestal niet vergrendeld. Hulpdiensten kunnen hierdoor makkelijker toegang krijgen tot je contacten. Om ervoor te zorgen dat de hulpdiensten de juiste personen contacteren kan je contactpersonen toevoegen als ICE1, ICE2, ... gevolgd door de naam van je contactpersoon.
Ik heb geen mobiele telefoon / wat als mijn toestel defect of kwijt is?
Ook zonder mobiele telefoon kan je de hulpdiensten laten weten wie ze kunnen contacteren in geval van nood. Vul hiervoor een medische noodkaart (ook gekend als ICE card) in en stop deze in je portemonnee. Er zijn verschillende aanbieders die een noodkaart verkopen, maar je kan uiteraard ook zelf aan de slag.
De 112 BE app
Het gebruik van de 112 BE app heeft een aantal belangrijke voordelen tegenover een normale oproep naar het noodnummer. Bij het gebruik van de 112 BE app geef je namelijk onderstaande zaken door bij je oproep:
- Je persoonlijke gegevens.
- Je locatie.
- Je medische gegevens.
Vitale informatie voor de hulpdiensten om snel ter plaatse te zijn en je de juiste hulp te bieden. Naast deze gegevens biedt de app ook een chatfunctie voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis. Zij kunnen zo via berichten met de noodcentrale communiceren. De app werkt enkel in België.
Download de 112 BE app voor Android
Download de 112 BE app voor iOS (iPhone)
Bekijk onderstaande video voor een uitleg. Meer informatie over de app vind je op de website www.112.be.