Journalistieke Code herwerkt
De Raad voor de Journalistiek schreef in 2010 voor het eerst regels van de journalistieke beroepsethiek neer in de Code van de Raad voor de Journalistiek. De Journalistieke Code is bedoeld als leidraad voor de praktijk en wordt gebruikt om vragen en klachten te beantwoorden die bij de Raad voor de Journalistiek worden ingediend.
Vanaf 1 september 2019 is een nieuwe herwerkte code van kracht. De richtlijnen in de Code werden geactualiseerd op basis van de uitspraken over klachten van de voorbije 17 jaar en houdt rekening met de verdergaande digitalisering en de maatschappelijke aandacht voor fake news. Lees hier welke veranderingen de Code onderging. De belangrijkste voor jou als betrokkene bij een verkeersongeval lijsten we hieronder op:
- Richtlijn bij artikel 23 over de identificatie van slachtoffers bevat enkele belangrijke wijzigingen.
- Er is een nieuwe richtlijn over rechtzettingen bij online berichtgeving. Bij ernstige fouten in online berichtgeving volstaat het niet langer om een artikel te verwijderen of te updaten. De journalist moet in zulke gevallen de fout erkennen en de rechtzetting moet gepubliceerd worden.
- Richtlijn bij artikel 7 zegt nog steeds dat een journalist zichzelf en het doel van zijn optreden bekend moet maken bij het vergaren van informatie. Maar de nieuwe tekst voegt daaraan toe dat de journalist zijn gesprekspartner zodanig moet informeren dat die voldoende geïnformeerd kan beslissen om aan de publicatie of uitzending mee te werken.
- Een aantal richtlijnen werden vereenvoudigd en ingekort, namelijk de richtlijnen over identificatie in gerechtelijke context, de omgang van de pers met minderjarigen en het gebruik van materiaal van sociale media, en dat met het oog op duidelijkheid en leesbaarheid. Wist je bijvoorbeeld dat de redactie haar webfora en sociale media in volle onafhankelijkheid moet beheren en de nodige maatregelen moet nemen om ongepaste inhoud te voorkomen of zo snel mogelijk te verwijderen?
Lees de herwerkte Code online of download als pdf. Heb je vragen over contact met de media, stel ze via hulpvraag@rondpunt.be! Heb je een klacht over een of meerdere journalisten? Dan kan je terecht bij de ombudsman van de Raad voor de Journalistiek.