Emotionele hulp:
Wanneer hulp inschakelen?

Wanneer hulp inschakelen?

Een verkeersongeval is een schokkende gebeurtenis die je dagelijks leven grondig door elkaar schudt. Je zal waarschijnlijk te maken krijgen met verschillende gevoelens en emoties. Het is goed om weten dat iedereen hier anders mee omgaat en dat je na een verkeersongeval terecht kan bij verschillende diensten en organisaties voor hulp. 

Als je merkt dat onderstaande gedragingen eerder toenemen dan afnemen, kan het goed zijn om externe hulp in te schakelen:

  • Je blijft angstig om op de plaats van het ongeval te komen;
  • Je bent bang om opnieuw met de fiets of de auto te rijden;
  • Je hebt hevige schrikreacties bij het horen van sirenes of remmende auto’s;
  • Je bent verdrietig of neerslachtig en hebt geen interesse meer in dingen die je vroeger leuk vond;
  • Je wil altijd opnieuw over het ongeval vertellen;
  • Je slaapt niet of onrustig;
  • Je ervaart blijvende gevoelens van schuld en zelfverwijt;
  • Je hebt langdurige concentratie- en/of geheugenproblemen;
  • Je denkt aan zelfdoding;
  • Je vermijdt alle contact en voelt je eenzaam;
  • Je hyperventileert, voelt je vermoeid, hebt spanningspijnen, psychosomatische klachten of aanhoudende pijnen.

Hieronder vind je een overzicht van hulpverleningsorganisaties waar je (vaak gratis) terecht kan. Je kan bij meerdere organisaties tegelijkertijd terecht. Zo is er bijvoorbeeld een verschil tussen de diensten van slachtofferbejegening, slachtofferhulp en slachtofferonthaal.

Hulpverlening

Centra Algemeen Welzijnswerk (Slachtofferhulp)

De CAW’s staan open voor iedereen met vragen en problemen. Een eerste afspraak is gratis en kan telefonisch vastgelegd worden of door langs te gaan bij een CAW in je buurt. Je kan een hulpverlener ook mailen, bellen of chatten. De hulpverlening is vrijwillig en vertrouwelijk. Samen met jou zal een oplossing gezocht worden via de mogelijkheden die bij jezelf en in je omgeving te vinden zijn. Ze wijzen ook de weg naar andere diensten of bemiddelen bij instanties die je sociale rechten kunnen verzekeren. Je krijgt er:

  • emotionele ondersteuning en begeleiding bij de verwerking;
  • informatie en advies over praktische en juridische problemen, zoals het bieden van hulp in je contacten met het parket, advocaten en verzekeringen;
  • administratieve en praktische ondersteuning, onder meer wat het bekomen van een schadevergoeding betreft;

Heb je nood aan meer dan enkele gesprekken, dan kan je begeleiding krijgen door de dienst Slachtofferhulp van het Centrum Algemeen Welzijnswerk.

caw.be

Slachtofferbejegening

Slachtofferbejegenaars zijn politieagenten die hulp bieden aan slachtoffers van misdrijven. De opvang van het slachtoffer op de plaats van het ongeval en het geven van goede basisinformatie is een belangrijke opdracht. Psychosociale en therapeutische begeleiding behoren echter niet tot de taken van de politiedienst.

Bijna alle politiezones hebben enkele collega's die hierin gespecialiseerd zijn en 24/24 uur ingeschakeld kunnen worden. Neem contact op met je lokale politiezone voor meer informatie.

www.politie.be

Slachtofferonthaal

De justitieassistenten van Slachtofferonthaal maken deel uit van het personeel van de Justitiehuizen. De justitieassistenten werken samen met de procureur des Konings, zodat slachtoffers en hun familie correct worden behandeld op de rechtbank en op het parket. 

Slachtofferonthaal zorgt voor:

  • Informatie aan slachtoffers en nabestaanden over het verloop van een dossier en de procedure (als de magistraat akkoord gaat);
  • Bijstand en ondersteuning tijdens zittingen (je kan je vragen voor de magistraat doorgeven aan de justitieassistent);
  • Bijstand bij inzage in het dossier;
  • Teruggave van overtuigingsstukken op vraag van de magistraat.

In principe neemt de justitieassistent contact met jou op, op vraag van de procureur. Zelf een afspraak maken met Slachtofferonthaal kan door contact op te nemen met een Justitiehuis bij jou in de buurt. De tussenkomst van de dienst Slachtofferonthaal is gratis.

Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg

In de Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg (CGG) werken teams van maatschappelijk werkers, therapeuten, psychiaters en psychologen die je kunnen helpen als je het moeilijk hebt om om te gaan met wat er gebeurd is. Meestal zal je huisarts of een CAW je doorverwijzen naar een CGG. Je kan via deze handige kaart ook zelf een CGG vinden in je buurt.

Op de website van Geestelijk Gezond Vlaanderen lees je meer over welke zorg een CGG biedt, hoe een behandeling eruit ziet en wat de tarieven hiervoor zijn.

www.geestelijkgezondvlaanderen.be 

Dienst Maatschappelijk Werk

Elk ziekenfonds heeft een ‘dienst Maatschappelijk Werk’ waar je terecht kan voor een goed gesprek, informatie en advies. Ze helpen je bij alle administratie en tonen je de weg naar de juiste voorzieningen. Ze kunnen ook helpen bij het regelen van thuiszorg.

Je kan de dienst Maatschappelijk Werk telefonisch bereiken of er langsgaan op een zitdag. De contactgegevens vind je op de website van je ziekenfonds. Als je je moeilijk kan verplaatsen, kan je een huisbezoek aanvragen.

Huisarts

Je huisarts is meestal iemand die jou al lang kent en met wie je een vertrouwensrelatie hebt. Je kunt in eerste instantie zeker bij hem terecht voor een luisterend oor en advies. Als bepaalde klachten aanhouden, zal je huisarts je doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp in de buurt. Uiteraard kan je huisarts je ook gedurende langere tijd opvolgen, hij is vaak de persoon bij wie je het snelst terecht kan.

Telefonische en online hulp

Er zijn verschillende hulplijnen waarmee je gratis en anoniem kan bellen, chatten en mailen. Enkele diensten richten zich specifiek op jongeren.

Algemeen

Tele-Onthaal

  • 106 bellen kan 24/7
  • Chatten kan elke avond en op woensdag- en zondagnamiddag

Zelfmoordpreventie - Zelfmoordlijn

  • 1813 bellen kan 24/7
  • Chatten kan elke avond tussen 18u30 en 22u
  • Op je mail krijg je binnen 5 werkdagen antwoord

Centrum Algemeen Welzijnswerk 

  • 0800 13 500 bellen kan tijdens de kantooruren
  • Chatten kan elke weekdag van 13u tot 17u
  • Op je mail krijg je binnen 2 werkdagen antwoord

Voor jongeren

Awel 

  • 102 bellen kan tussen 16u en 22u, behalve op zon- en feestdagen
  • Chatten kan elke dag tussen 18u en 22u, behalve op zon- en feestdagen
  • Op je mail krijg je binnen 5 werkdagen antwoord
  • Op het forum kan je praten met andere jongeren

Jongeren Advies Centrum

  • bellen kan naar het kantoor in je buurt tijdens de kantooruren
  • Chatten kan elke weekdag van 13u tot 19u
  • Op je mail krijg je binnen 2 werkdagen antwoord

Therapeuten, counselors, coaches, psychologen en psychiaters

Je kan bij een onafhankelijke hulpverlener, zoals een therapeut of psycholoog, terecht voor psychosociale begeleiding. Vraag tijdens je eerste gesprek welke opleiding deze persoon genoot en vanuit welke filosofie of stroming hij werkt. Zo kan je nagaan of de manier van werken bij jou past. Vraag ook naar het vervolg van de begeleiding, bijvoorbeeld om de hoeveel tijd jullie zullen afspreken. Onderstaand vind je een beschrijving van de verschillende soorten psychosociale hulpverleners.

  • Counselor is geen beschermde benaming. Iedereen mag zich dus zo noemen, zonder een bepaalde opleiding gevolgd te hebben. Meestal zijn dit wel mensen die een diploma hebben als hulpverlener. Er zijn ook counselors die zich specialiseren in bijvoorbeeld rouw.
  • Een psycholoog is iemand die een vijfjarige opleiding (+ stagejaar) psychologie aan de universiteit volgde. Daarnaast kan een psycholoog zich verder specialiseren door een therapeutenopleiding of andere cursussen te volgen. Een psycholoog kan je vinden via www.vindeenpsycholoog.be
  • Een psychiater is een dokter met een specialisatie psychiatrie. Naast gesprekken, kan deze persoon jou ook medicatie, zoals antidepressiva, voorschrijven.
  • Een (psycho-)therapeut is meestal een hulpverlener die naast zijn basisopleiding een meerjarige opleiding gevolgd heeft in een bepaalde therapeutische stroming: gedragstherapie, systeemtherapie, cliëntgerichte therapie of psychoanalyse. Vraag hier gerust meer uitleg over, want dit bepaalt hoe de therapeut de begeleiding zal aanpakken. Op dit moment werkt men aan een wettelijk kader voor de erkenning van therapeuten. Een therapeut kan je vinden via www.vindeentherapeut.be
  • Coaches helpen mensen in de eerste plaats om bepaalde doelen te bereiken. Zij gaan minder aan de slag met de onderliggende psychologische problemen.

Het tarief waaraan deze hulpverleners werken kan variëren. Informeer bij je ziekenfonds of ze een deel van de begeleiding terugbetalen. Sommige ziekenfondsen hebben een lijst met therapeuten met wie ze hierover een overeenkomst hebben. Je huisarts, een Centrum Algemeen Welzijnswerk of Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg in je buurt kan je helpen een goede hulpverlener te vinden.

Levensbeschouwelijke hulp

Als je leven plots verandert, kan je met vragen zitten over de zin van het leven of over de evolutie die je zelf doormaakt. Je kan deze vragen bespreken met een vertegenwoordiger van jouw levensovertuiging, zoals een priester, imam, dominee of rabbijn. Ook kan je terecht bij een vrijzinnig humanistisch consulent van het Huis van de Mens.

Meer informatie verkrijg je bij de centrale contactpunten van de levensbeschouwingen:

Huis van de Mens

Interdiocesaan Centrum (IC)

Administratieve Raad van de Protestants-Evangelische Eredienst

Centraal Israëlitisch Consistorie van België

Executief van de Moslims in België

Centraal Comité van de Anglicaanse Eredienst in België

Orthodox Aartsbisdom van België 

Boeddhistische Unie van België

Jongeren Advies Centra

Het JAC is het jongerenaanbod van het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW). Jongeren en jongvolwassenen tussen de 12 en 25 jaar zijn er welkom met hun vragen en/of verhalen. Er zijn verschillende onthaalpunten in heel Vlaanderen.

Je hoeft geen afspraak te maken, maar kan gewoon binnenlopen tijdens de openingsuren. Het kan soms wel druk zijn waardoor het toch handig is om een afspraak maken. Je kan ook met het JAC chatten.

www.jac.be

Herstelbemiddeling

Als betrokkene bij een verkeersongeval blijf je vaak met vragen zitten ten aanzien van de andere partij. Rechtstreeks contact opnemen met de tegenpartij kan moeilijk zijn. De tussenkomst van een neutrale bemiddelaar van Moderator vzw helpt hierbij. Een bemiddeling kan rechtstreeks of onrechtstreeks verlopen en wordt goed voorbereid. De bemiddeling is vrijwillig, vertrouwelijk en gratis. 

www.moderator.be

Rondpunt biedt een gratis set van 19 contactkaarten om snel de juiste dienst en haar contactgegevens te vinden na een verkeersongeval. Door het gebruik van eenvoudige symbolen weet je meteen waar je terecht kan voor psychosociale opvang, juridische en verzekeringstechnische hulp, lotgenotencontact, medische zorgen en gratis dienstverlening.

Bestel je gratis set

Delen
Close

      Welkom! Onze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren (en kan je dus helaas niet weigeren). Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden en om je gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze privacy- en cookieverklaring voor meer informatie.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.