Emotionele hulp:
Verwerkingsproces

Verwerkingsproces

Een verkeersongeval is een schokkende gebeurtenis die het dagelijkse leven grondig door elkaar schudt en afwisselend verschillende gevoelens en emoties oproept. Het is goed om weten dat iedereen hier anders mee omgaat. Op deze pagina lees je meer over een verwerkingsproces bij volwassenen.

Betrokken raken in een verkeersongeval kan gevoelens van machteloosheid en ontreddering met zich meebrengen, je werd namelijk geconfronteerd met gevaar. Je zal proberen begrijpen wat er gebeurd is en probeert een antwoord te vinden op de waaromvraag. 

Iedereen die een verwerkingsproces doorloopt, voelt zich heen en weer geslingerd tussen heftige emoties en een gevoel van verdoving. 

  • Het ene moment scherm je jezelf af, je probeert niet te denken aan wat gebeurd is en vermijdt alles wat ook maar met het ongeval te maken heeft. Op andere momenten herbeleef je elke minuut. 
  • Je kan ook last hebben van nachtmerries en schrikreacties. Het kan zijn dat je de verschillende gevoelens van angst, schuld, agressie, onmacht en/of verdriet moeilijk kan controleren of uiten. Misschien kost het moeite om je te concentreren of om zaken te onthouden. 

Het is belangrijk om je gevoelens op een of andere manier te uiten. Dat kan door erover te praten, door ze neer te schrijven of door ze vorm te geven op een andere manier (bijvoorbeeld kunst, muziek,...) 

In je lichaam gebeurt vanalles, je hart begint sneller te slaan, je begint sneller te zweten en je benen worden slap. Je kan ook lichamelijk een heftige pijn voelen. 

Er bestaat geen handleiding om een schokkende gebeurtenis te verwerken. Eventueel kunnen volgende tips je helpen:

  • Laat gevoelens en reacties toe, want ze maken deel uit van het verwerkingsproces. Dat kan je doen door ze te delen met mensen uit je omgeving, professionals of lotgenoten.
  • Zoek een evenwicht tussen stilstaan bij het ongeval en verdergaan. Dat is geen gemakkelijk evenwicht om te vinden. Zo kan je bepaalde activiteiten (huishouden, werk, hobby, plannen maken, ...) van voor het ongeval stap per stap opnieuw opnemen. Het hernemen van activiteiten of het zoeken van afleiding doe je het best geleidelijk aan zodat je nog tijd hebt om stil te staan bij hoe je je voelt.
  • Luister naar je lichaam want het verwerken van wat gebeurd is, kan veel van je vergen. Genoeg rust, ontspanning en beweging kunnen hierbij helpen.
  • Het kan helpend zijn om in gesprek te gaan met andere betrokkenen om gedachten en gevoelens te delen. Hierbij is het  belangrijk om rekening te houden met de andere partij en of zij zich goed voelen bij deze toenadering.

Heb je een hulpvraag?

Delen

      Welkom! Onze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren (en kan je dus helaas niet weigeren). Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden en om je gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze privacy- en cookieverklaring voor meer informatie.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.