Rondpunt Knuffelactie positief geëvalueerd
De knuffel van de Rondpunt Knuffelactie
In een proefproject gaf Rondpunt aan zeven interventiediensten (diensten slachtofferbejegening politie, spoed- en ambulancediensten) een training over 'Hoe omgaan met kinderen en jongeren na een verkeersongeval?'. Hiermee wilden we hun alertheid voor jonge slachtoffers vergroten en hen handvaten bieden om deze kwetsbare groep te ondersteunen. Op basis van de ervaringen van deze zeven diensten werd het project positief geëvalueerd.
Waarom een knuffelactie?
Wanneer kinderen en jongeren betrokken raken bij een verkeersongeval, is dat een ingrijpende gebeurtenis. Net als volwassenen kunnen ze boosheid, verdriet, verwardheid of angst ervaren. Hun dagelijkse zekerheden worden door elkaar geschud. Een goede opvang ter plekke door agenten, brandweermannen of ambulanciers helpt kinderen bij een gezonde verwerking.
De deelnemende diensten ontvingen Rondpunt-knuffeldieren (zie foto) die ze na het ongeval aan de kinderen en jongeren kunnen geven. Deze knuffels vergemakkelijken het contact tussen slachtoffer en hulpverlener en bieden een gevoel van veiligheid en geborgenheid.
Evaluatie
Door middel van vragenlijsten en gesprekken met betrokkenen hebben we dit proefproject grondig geëvalueerd. Alle deelnemende diensten vonden onze Knuffelactie zeer waardevol en adviseerden om deze uit te breiden naar alle interventiediensten in Vlaanderen. Wij zijn van plan dit in 2025 te realiseren, na overleg met relevante partijen.
Wil je meer weten over onze Knuffelactie of gebruik maken van ons aanbod? Op deze pagina vind je meer informatie over de vorming.
Klik onderstaand op de titels voor de ervaringen van de deelnemers van het proefproject.
Een politie-inspecteur over diens ervaring met de knuffelactie
“Door deze actie kunnen wij doordringen in de wereld van deze kinderen. Als je eventjes tijd neemt voor hen, je door de knieën buigt, in hun ogen kijkt en hen de knuffel overhandigt, dan zie je de verwondering in hun ogen. ‘Ze besteden ook aandacht aan mij’, denken ze. Ze vergeten de schok voor een moment. Een simpel hulpmiddel als een knuffel kan dus een wezenlijk verschil maken op de plaats van een verkeersongeval.”
Een ambulancier over diens ervaring met de knuffelactie
"Z. is 3 jaar als hij met zijn mama, papa en zusje van enkele maanden oud in een auto-ongeval terecht komt op de autostrade. Z. en zijn papa en kleine zus zijn uit de wagen als de hulpdiensten toekomen. Zijn mama zit verward en versuft in de wagen. Zijn papa staat langs de kant en probeert zo goed mogelijk voor beide kindjes te zorgen. Er was gelukkig veel hulp aanwezig en hierdoor kon ik voor de kleine baby zorgen en kon de papa voor Z. zorgen.
Op de spoeddienst blijkt er gelukkig niemand zwaargewond te zijn en kan ik even de tijd nemen om samen met een knuffel met Z. te praten. Tegen mij vertelt hij niet super veel maar ik zeg Z. dat de knuffel, een dasje, ook een auto-ongeluk heeft gehad. Z. zet zich in een hoek en neemt de knuffel bij zich, ik merk dat hij een conversatie aangaat met de knuffel en zo zijn gevoelens en emoties toch kwijt kan.
Zijn mama die ondertussen aan de betere hand was, was ook zeer blij met dit initiatief en zei dat Z. zijn das mee naar school mocht nemen en daar eventueel ook kon vertellen wat er gebeurd was. Z. en zijn familie werden een nacht opgenomen ter observatie in het ziekenhuis maar stellen het intussen allemaal goed."