Verder na het ongeval:
Contact met de andere partij

Contact met de andere partij

Wanneer je een ongeval veroorzaakte, blijf je vaak met vragen zitten ten aanzien van de andere partij. Je wil kunnen begrijpen hoe dit is kunnen gebeuren? Of je vraagt je misschien af hoe het met het slachtoffer is of wie de eventuele nabestaanden zijn?

Misschien vraag je je af of het zinvol is om met het slachtoffer en/of zijn naaste familie of nabestaanden in contact te treden of een gebaar van toenadering te maken. Het is steeds moeilijk in te schatten of dit op prijs gesteld wordt. Toch zeggen heel wat slachtoffers dat ze het betreuren als er geen toenadering gezocht wordt, onder welke vorm dan ook.

Slachtoffers en hun naasten of nabestaanden hebben vaak vragen over de omstandigheden van het ongeval, wie de persoon is die het ongeval heeft veroorzaakt, wat de laatste woorden van een slachtoffer waren, ... 

Soms hebben ze de behoefte iets te zeggen tegen de veroorzaker. Soms heb je als veroorzaker vragen. Je kan ook je gevoelens van machteloosheid delen of je excuses onder woorden brengen, los van de juridische afhandeling van het ongeval.

Zelf contact opnemen met de tegenpartij is vaak moeilijk. De tussenkomst van een neutrale bemiddelaar kan hierbij helpen. Deze persoon legt het eerste contact met de andere betrokken patij en probeert een dialoog tot stand te brengen. De bemiddelaar kan gesprekken met jou en de andere apart hebben en zo boodschappen overbrengen. Maar jullie kunnen er ook voor kiezen om elkaar te ontmoeten in een gesprek. Zo'n gesprek wordt goed voorbereid. 

Wil je graag contact met het slachtoffer, de naaste of eventuele nabestaanden? Dan kan je terecht bij Moderator, het Forum voor Herstelrecht en Bemiddeling. De bemiddeling is vrijwillig, verloopt vertrouwelijk en is gratis.

Moderator

Hulpverlening

Herstelbemiddeling

Als betrokkene bij een verkeersongeval blijf je vaak met vragen zitten ten aanzien van de andere partij. Rechtstreeks contact opnemen met de tegenpartij kan moeilijk zijn. De tussenkomst van een neutrale bemiddelaar van Moderator vzw helpt hierbij. Een bemiddeling kan rechtstreeks of onrechtstreeks verlopen en wordt goed voorbereid. De bemiddeling is vrijwillig, vertrouwelijk en gratis. 

www.moderator.be

Centra Algemeen Welzijnswerk (Slachtofferhulp)

De CAW’s staan open voor iedereen met vragen en problemen. Een eerste afspraak is gratis en kan telefonisch vastgelegd worden of door langs te gaan bij een CAW in je buurt. Je kan een hulpverlener ook mailen, bellen of chatten. De hulpverlening is vrijwillig en vertrouwelijk. Samen met jou zal een oplossing gezocht worden via de mogelijkheden die bij jezelf en in je omgeving te vinden zijn. Ze wijzen ook de weg naar andere diensten of bemiddelen bij instanties die je sociale rechten kunnen verzekeren. Je krijgt er:

  • emotionele ondersteuning en begeleiding bij de verwerking;
  • informatie en advies over praktische en juridische problemen, zoals het bieden van hulp in je contacten met het parket, advocaten en verzekeringen;
  • administratieve en praktische ondersteuning, onder meer wat het bekomen van een schadevergoeding betreft;

Heb je nood aan meer dan enkele gesprekken, dan kan je begeleiding krijg door de dienst Slachtofferhulp van het Centrum Algemeen Welzijnswerk.

caw.be

Delen

      Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Lees onze privacy en gebruiksvoorwaarden voor meer informatie.