Emotionele hulp:
Verwerkingsproces

Verwerkingsproces

Wat is een verwerkingsproces?

Na een verkeersongeval word je heen en weer geslingerd tussen heftige emoties. Het ene moment scherm je jezelf af en probeer je niet te denken aan wat gebeurd is. Je vermijdt alles wat met het ongeval te maken heeft. Op andere momenten herbeleef je elke minuut.

Je kan ook last hebben van nachtmerries en schrikreacties. Daarnaast word je mogelijk geconfronteerd met gevoelens van schuld, machteloosheid, ongeloof, onzekerheid en zelfs kwaadheid: 'Waarom is mij dit nu overkomen?'. Wellicht heb je als veroorzaker spijt of vraag je je af hoe het ongeval is kunnen gebeuren.

Ook in je lichaam gebeurt vanalles. Je hart begint sneller te slaan, je begint sneller te zweten en je benen worden slap. Je kan ook lichamelijk een heftige pijn voelen. Het kan moeite kosten om je te concentreren of om zaken te onthouden.

Hoe ga ik hiermee om?

Om om te gaan met wat gebeurd is, kan het helpen om te weten dat verwerken een proces is dat weken, maanden of zelfs jaren kan duren. Iedereen verwerkt een verkeersongeval op zijn eigen manier. Het is een persoonlijk proces dat veel energie vraagt en een tijd kan duren.

Er bestaat geen handleiding om een schokkende gebeurtenis te verwerken.

Eventueel kunnen volgende tips je helpen:

  • Laat gevoelens en reacties toe, want ze maken deel uit van het verwerkingsproces. Dat kan je doen door ze te delen met mensen uit je omgeving, professionals of lotgenoten.
  • Zoek een evenwicht tussen stilstaan bij het ongeval en verdergaan. Dat is geen gemakkelijk evenwicht om te vinden. Zo kan je bepaalde activiteiten (huishouden, werk, hobby, plannen maken, ...) van voor het ongeval stap per stap opnieuw opnemen. Het hernemen van activiteiten of het zoeken van afleiding doe je het best geleidelijk aan zodat je nog tijd hebt om stil te staan bij hoe je je voelt.
  • Luister naar je lichaam want het verwerken van wat gebeurd is, kan veel van je vergen. Genoeg rust, ontspanning en beweging kunnen hierbij helpen.
  • Het kan helpend zijn om in gesprek te gaan met andere betrokkenen om gedachten en gevoelens te delen. Hierbij is het  belangrijk om rekening te houden met de andere partij en of zij zich goed voelen bij deze toenadering.
Delen

      Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Lees onze privacy en gebruiksvoorwaarden voor meer informatie.